vrijdag 7 oktober 2011

Aan alle goede dingen ..............

Hallo trouwe volgers van onze blog.

Ons camper-avontuur zit erop! Na bijna 3,5 weken cruisen hebben we vanmorgen de camper ingeleverd in Cairns. Op de teller stonden welgeteld 5150 kilometers, dus we hebben onze naam als globetrotters waargemaakt.
Inmiddels zijn we in Kuranda bij Nico en Fonny en is het hoogzomer, even boven de 30 graden. We blijven hier tot aanstaande dinsdag en gaan nog van alles ondernemen.
Tussen ons laatste bericht en nu zitten nog een paar mooie momenten. Bijvoorbeeld de ontmoeting met Kermit. Hij kwam ons assisteren met de afwas op een camping ten zuiden van Cairns en ging daarna echt even zitten poseren.

Dit deed Ineke ook even op een verlaten strandje onder Cairns. We kregen een tip van een 85 jarige Australier die met zijn even oude vrouw met de caravan onderweg was van noord naar zuid. Hij zei: If you wanna see paradise, go there.
En hij had niks teveel gezegd. Je kon er overigens niet zwemmen in verband met de aanwezigheid van krokodillen. De zon scheen niet, maar het was er prachtig.
 Die avond hebben we overnacht ten noorden van Cairns, in Port Douglas. Hier zit je midden in de regenwouden en houden de krijsende vleer-muizen 's avonds je uit de slaap. Ze zijn ook ietsje groter dan in Nederland, wel zo'n 5 keer.
De volgende dag hebben we een wandeling gemaakt door het regenwoud en zie je bomen die je bij ons niet tegenkomt. Het is er klam en vochtig, maar er vliegen de mooiste vogels en je hoort er de mooiste geluiden.

Dan kwam dan toch echt het moment om de camper uit te ruimen..........

( De schelpen hebben we gevonden op de verschillende stranden, dit zijn er maar 4 van de honderden )

Maar de plannen voor de volgende reis zijn gemaakt. We willen van Cairns naar Broome ( dit is de 3700 kilometer lange Savannah Way ) en dan via de West Coast naar Perth. We gaan dan niet meer huren maar een auto kopen. Sipke heeft op de AU-autotrader al een 4x4 Toyota Landcruiser gereserveerd, met bullbar en imperiaal voor de jerrycans met water en diesel.

Maar eerst sparen, euro's en dagen...............

We willen iedereen bedanken voor de reacties en het bezoeken van de blog. Wie ook zoiets wil doen, we hebben bergen tips en aanbevelingen. Bel of mail gerust, of kom langs in Burgum om de 2400 foto's te bekijken. Groeten van Sip en Ien !

dinsdag 4 oktober 2011

The beautiful life

Hallo mensen in Holland, hier zijn we weer met een klein berichtje dit keer.
We zijn bezig met de laatste dagen van de reis met de camper. Donderdag willen we in Cairns zijn om daar overdag nog wat te winkelen en 's avonds zijn we dan bij Nico en Yvonne.
Bovenstaand nog even wat foto's ter impressie van de beautiful life of camping in Australia:

We hebben 4 dagen en 3 nachten om een afstand van 450 km te overbruggen, van Airley Beach naar Cairns en dus doen we het heel rustig aan.
De camping hierboven was bij Bowen en hebben we gevonden op het internet. Zij hadden plaatsen direct aan zee en dus gingen we kijken of ze nog een spot vrij hadden. En ja hoor, er was nog eentje!
En dus hebben we daar onze camper geparkeerd en konden we genieten van een nachtje aan zee.
Omdat je zo het strand op liep, hebben we een fikse strandwandeling gemaakt en de mooiste schelpen gezocht. Nu moeten we nog een manier vinden om ze mee naar NL te krijgen zonder aangehouden te worden op Schiphol.....
 De volgende dag hebben we niet meer als 100 km gereden en kwamen toen per ongeluk terecht op een vrije camping en dus hebben we "wild" gecampeerd. Nou ja, het was hardstikke druk, dus eigenlijk leek het op een gewone camping, alleen hadden we geen stroom. Maar dat deert niet voor 1 nacht, dat kan de campeer wel aan. Gevolg was wel, dat we daarom wel om 21.00 al op bed lagen om stroom te sparen!
Ach, we hebben ons wel vermaakt en toch waren we de volgende morgen al om 6 uur uit bed om schelpen te zoeken op het strand. Bijgaande foto is van de zonsopkomst op Balgal Beach.

Vandaag zijn we op Mission Beach en terwijl Sip aan het koken is, maak ik de blog. Vanavond krijgen we spaghetti, hoewel Sip meer trek heeft in hamburgers....

Mission Beach is een heel mooi strand, veel zand maar zonder schelpen, maar met statief kun je dus de mooiste foto's maken! De rest van de foto's is prive...

Op de campings ontmoeten we over het algemeen heel aardige mensen. Ook wel Hollanders, maar die proberen we zo veel mogelijk te ontwijken... Ook treffen we regelmatig Duitsers en aangezien voornamelijk Sip wel een aardig mondje Duits spreekt, hebben we soms leuke gesprekken. Maar wat het vooral leuk maakt, zijn de contacten met Australiers. Zij zijn erg open, vriendelijk en we doen daar veel informatie van op.

We moeten jullie wel waarschuwen, want zodra we thuis zijn gaan we weer sparen en nu voor een trip via de Outback langs de Westcoast van AU!!! We hebben al zo veel ideeen opgedaan en informatie gekregen van echte Aussies, dat we nu al superenthousiast zijn!!

Dit land is geen vakantie-land, dit is een ERVARING. Mochten jullie ooit de mogelijkheid hebben om zoiets als ons te doen, dan is ons advies: ALTIJD DOEN! Je moet je laten meevoeren, onderdompelen in dit land. Het is groot, afwisselend, met ongekende mogelijkheden, een super-cultuur ( meestal dan) en je komt hier gewoon helemaal tot rust....no worry's mate!

Wij gaan nog even genieten van onze laatste camperdagen en vanaf vrijdag zijn we nog een dag of 4 bij mijn broer Nico en schoonzus Yvonne. Zij hebben beiden vrij genomen en volgens de berichten gaan we allemaal leuke dingen doen. Dus we wachten rustig af en zien wel wat ons te wachten staat. Het is een soort slagroom op het toetje.

Groetjes en tot de volgende keer, Sip en Ien.

zondag 2 oktober 2011

Zon, zee en strand ( en beestjes ) !

Goodday mates !!!!!

How are you doing ! Wij nog steeds heel erg goed, maar soms is het hard werken geblazen. Vooral als er weer eten op tafel moet komen. Een mooie bijkomstigheid is in dit klimaat dan weer dat eten koken buiten kan op de "slide-out bbq".
Burger erop, of zalm en een wijntje erbij, dat maakt het dan ook wel weer aangenaam.
We zijn aangekomen in de Whitsundays, zeg maar het Torremolinos van AU, alleen veel gemoedelijker en tropischer. Het dorp hier heet Airlie Beach. Een nadeel van dat tropische zijn de zandvlooien rondom de camper. Sipke heeft er weinig last van, maar Ien krabt zich uit de naden. We zijn zelfs al naar de apotheek geweest om zalf te halen en iets om het bijten tegen te gaan. Het leek op een gegeven moment wel of ze de mazelen had !
Naast deze vorm van ongedierte zijn er ook leuke beestjes.
De leguaan kwamen we tegen bij een waterval, die overigens droog stond vanwege een gebrek aan water. Ineens hoor je iets ritselen en dan komen er makkers zoals op de foto tevoorschijn. Deze was ongeveer een meter lang en volgens de lokalen schijnt dit maar een kleintje te zijn. Zolang je niet te dicht in de buurt komt doen ze niks, maar ze schijnen lelijk te kunnen bijten.

Op de camping hadden we gezelschap van Kees Kakatoe. Hij kwam even kijken of er wat te knagen viel en Ien kon hem zomaar een stukje brood voeren. Het duurde maar even of Koos, Karel, Knelis, Karin en Katja Kakatoe waren ook van de partij. Ze eten trouwens heel netjes, staand op 1 poot en het brood in de andere. We werden bedankt met vriendelijk gekrijs.
Na het ontbijt voor ons en de vogels werd het tijd om de bus op te zoeken die ons naar de haven zou brengen voor een Cruise naar de witste stranden ter wereld, The Whitsunday Islands.

De foto's zeggen genoeg, dachten we. Na een boottocht van ruim een uur hebben we eerst een poosje gesnorkeld. Ien en ik hadden de mazzel dat we onder water een hele mooie schildpad hebben zien zwemmen. Het dier trok zich niks van ons aan en ging gewoon zijn gang. We konden hem een hele poos volgen en dit was 1 van de mooiste dingen die we hebben gezien tot nu toe. De kleuren van het koraal zijn daarnaast ook onvoorstelbaar mooi en helder. Ook zwemmen er grote, kleurige vissen om je heen als je niet teveel beweegt.

Na de snorkel-sessie hebben we kleine boswandeling gemaakt naar een look-out en vanaf hier zijn de beide laatste foto's genomen. Je weet niet wat je ziet !!! Hierna was het weer tijd om in te schepen en te vertrekken naar een volgend eiland met de exotische naam Whitehaven Beach. Hier verbleven we ruim 2 uur en konden we zwemmen, bakken in de zon ( Sip behoorlijk verbrand ) en kregen we een Aussie-bbq aangeboden. Het zand was hier zo wit dat je niet zonder een zonnebril kon. Je verwacht dat je er niet op kunt lopen vanwege de warmte, maar het zand is eerder koel dan warm. Het is zo wit dat de meeste warmte wordt gereflecteerd. De combinatie van dit witte zand en de lichtblauwe zee ( en die is hier echt blauw ! ) is geweldig. Wij hadden liever de boot gemist voor de terugweg, maar helaas.......... Hier kom je erachter wat men bedoelt met " Het Zwitserleven Gevoel ".
We hebben 3 nachten in Airlie Beach gestaan en op de camping hebben we leuke mensen ontmoet. De buurvrouw heeft Ien nog geholpen met het zandvlooien-probleem ( gewoon azijn was de oplossing ) en haar man bleek chauffeur te zijn op een roadtrain. Dit is toch ietsje anders dan we in NL gewend zijn. Sip heeft al gesolliciteerd en wacht nog op antwoord.
Inmiddels zijn we weer onderweg naar het noorden. Cairns is nog 600 km en we rijden hoofdzakelijk langs de kust. Tot de volgende keer maar weer !!!!! Groetjes vanuit Bowen van Sip en Ien !

woensdag 28 september 2011

Visjes kijken !

We beginnen weer met een groepsfoto:

Tadaaaa !

Na de dolfijnen op Bribie Island werd het tijd voor het echte werk en hebben we een walviscruise geboekt in Hervey Bay, dit is ongeveer 200 kilometer ten noorden van Brisbane. We kwamen rond de middag aan met de bedoeling voor de volgende dag een tour te boeken. Men adviseerde ons om dezelfde middag nog te gaan, want voor de volgende dag werd harde wind uit een verkeerde hoek voorspeld. We hebben haar raad ter harte genomen om dezelfde dag nog mee te gaan. Ook nu was de wind vrij hard en de golven nogal hoog, maar we hebben walvissen gezien, en hoe ! Na een uur varen troffen we een stel met een baby ( ik heb het over de vissen ) en de ouders leerden het jong bommetjes maken. De foto's spreken voor zich:

Staart van pa of ma.

Pa of ma doet voor hoe het moet.

Het jong heeft het al redelijk door.
 Rond half 6 waren we verkleumd en nat van de wind en het opspattende zeewater weer terug op de camping. Nadat we weer waren opgewarmd door een lange warme douche, en elkaar, zijn we de volgende dag doorgereden  richting Gladstone. We hadden de zee wat in de benen, dus hebben we er een kort rijdagje van gemaakt. 's Middags stonden we al vroeg stil in Tannum Sands. Een rondje over het strand en een middagdutje deden wonderen...
Vandaag hebben we lang en ver gereden om wat afstand te overbruggen. Na zo'n 450 km hebben we er de brui aan gegeven en staan we nu in Mackay. Bij de Mac uiteraard en aan het diner...
Onderweg was het vandaag niet zo interessant. Veel van hetzelfde en vele rechte wegen. Niet zo veel aan dus. Zo nu en dan er even uit en dan kom je weer op plekjes, die je niet verwacht, zoals onderstaande foto laat zien.

Nog even over de laatste foto: in het begin van de vakantie hebben we hele rare toeren uitgehaald om 1 gekleurde soort papegaai op de foto te krijgen. Komen we vandaag op onze volgende camping, zitten ze met vele tientallen op ons te wachten en al klaar om op de foto te worden gezet. We hopen dat ze ons vannacht niet wakker gaan houden.
Tot de volgende keer, vanaf de tropische Whitsundays !

zondag 25 september 2011

Nog meer zon, een beetje pech en wilde dieren.

Hallo iedereen.

Daar zijn we weer met het vervolg van onze reis. Het is nu volop zomer en we staan elke avond op exotische plaatsen. Zo zijn we op het meest oostelijke puntje van AU geweest, genaamd Byron Bay. Naast een gigantisch uitzicht ook hier weer de Aziaten met de telelenzen, maar een van hen heeft ons beiden wel mooi op de foto gezet.
Na Byron Bay hebben we een bezoek gebracht aan de Goldcoast. Dit is het Monaco van AU met dure hotels en appartementen. We hadden hier graag even over het strand gelopen, maar we konden op geen enkele manier de camper kwijt. Dus het blijft bij een foto bij een verkeersbord.
Na de Goldcoast komt de derde grote stad van AU en dit is Brisbane. Deze stad kun je alleen maar passeren via tolwegen, en we hadden gehoord dat je deze cash kon betalen. Dus wij rijden met de portemonee in de hand, maar toen we op een gegeven moment Brisbane al weer lang achter ons hadden gelaten hadden Sip en Ien nog geen tolpoort gezien ! Achteraf hadden we ons
kenteken telefonisch door moeten geven, 2 dagen van te voren. Ongetwijfeld zijn we op de foto gezet dus er zal nog wel een bekeuring volgen als we alweer thuis zijn. Zien we dan wel weer.

Onze eerste camping in Queensland was op een eiland vlak boven Brisbane, genaamd Bribie-Island. Hier was het weer tijd om te wassen en hebben we 2 nachten doorgebracht. Ook moesten er weer boodschappen worden gedaan, maar toen we de bus wilden starten.......niks ! Weer starten, weer niks. Dus Maui gebeld, en binnen anderhalf uur stond er een sleepwagen voor de deur. Dit was een beetje overbodig, maar de beste monteur kwam tot de conclusie dat de accu kapot was en heeft een nieuwe geplaatst. Dat viel dus mee en wij konden de koelkast weer vullen. Deze camping lag direct aan het strand en

de dolfijnen zwommen enkele tientallen meters van het strand voorbij. Zo nu en dan sprong er 1 uit het water ! Geweldig om te zien. We hebben geprobeerd dit op de foto te krijgen, maar dit is niet gelukt helaas. Op deze camping stonden we naast een ouder Australisch stel. Met name de buurvrouw zat om een praatje verlegen en vroeg ons het hemd van het lijf. Dit resulteerde in een avond kletsen bij hen op het terras. Dit was erg gezellig, zeker toen na nogal vele biertjes de whiskeyfles op tafel kwam. Nu was dat niet zo erg, maar er werd verwacht dat we deze zouden leegmaken. Conclusie, hoofdpijn de volgende ochtend. Na een paracetamol waren we weer bij de les en was het tijd om te vertrekken.

Vergeet Crocodlile Dundee, er is maar 1 held in Australie en dat is Steve Irwin ! We konden zijn park niet links laten liggen en op de foto is te zien dat Sip dikke maten met hem is. Steve is niet meer, maar zijn park is werkelijk prachtig. Hier zie je alle Australische dieren bij elkaar en we hebben er vele op de foto gezet. Voor degenen die zitten te wachten op enge spinnenfoto's, die moeten nog maar even geduld hebben. In de camper hebben we nog geen enkele aangetroffen en ook in Steve zijn park niet. Wel enge slangen, natuurlijk krokodillen en koala's, kamelen en wombats. Ook liepen er in het hele park honderden hagedissen in vele soorten en maten rond, gewoon los ! Maar het mooiste onderdeel van het bezoek was wel het therapeutisch kangoeroe knuffelen. Op de foto zie je Ien heel relaxed naast de kangoeroe liggen. Ze heeft hem net al haar problemen verteld en het beest luisterde geduldig en knikte instemmend. De sessie werd afgesloten met een ontspannend dutje in het gras. Ien kan er weer helemaal tegen. De kangoeroe vertelde Ien ook nog even een bezoek te brengen aan haar zuster, die net moeder was geworden. Op de laatste foto zie je dan ook een kangoeroe met een baby in de buidel. Hij was al flink gegroeid en paste maar amper meer in de buidel. We zijn daarna ook nog in het hospitaal van het park geweest. Hier werd een pootje van een koala in het gips gezet. Achter glas kon je dit zien. Hiervan geen foto's, maar wel film. Voor de liefhebber te zien als we weer thuis zijn.
 Na de Zoo zijn we naar Noosa gereden waar we wederom een camping hebben opgezocht. Noosa is een soort Scheveningen, dus heel erg druk en de meeste campings zaten vol. Gelukkig vonden we er nog een met een vrije plaats, en een hele goede internetverbinding. En met zwembad, waar Sip enkele bommetjes heeft gedemonstreerd. Dit vindt men in AU maar raar, bommetjes. De volg-ende stop is in Hervey Bay, waar we proberen een walviscruise te gaan doen, hopelijk weer met mooie foto's.
Dat was het weer. Tot de volgende keer. Met de groeten van Sip en Ien !!!

donderdag 22 september 2011

Hoi iedereen in Nederland.

Onze reis door Australie vordert gestaag. Inmiddels zitten we ergens tussen Sydney en Brisbane en hebben we ruin 2200 kilometer op de teller. Onze reis langs de verplichte nummers eindigt nu zo'n beetje en het wordt tijd voor relaxen op de vele stranden die we tegenkomen. En dan kan ook met de temperaturen overdag. Het is ook weer niet bloedheet, dus het is goed uit te houden in het spierwitte zand en de mooie blauwe oceaan. Wel is het oppassen voor de zon. Er wordt op de radio dan ook gewaarschuwd voor de UV-factor die hier heel hoog is, en dat voel je ook ! Regelmatig keren dus, niet langer dan een uur in de zon en veel smeren met factor 30. Maar we zijn inmiddels al lichtbruin aan het worden. Naast mooie plekken komen we ook allerlei dieren tegen ( nee, geen dierenjournaal van Ineke nu ) en de foto van de Cookaburraa wilden we jullie dan ook niet onthouden. In Aqua Zoo kijkt hij overigens veel chagrijniger dan hier, zal aan het klimaat liggen.
Wat doen we verder zoal de hele dag ?

s'Morgens na ontbijt met toast en koffie maken we een strandwandeling en gaan we op zoek naar schelpen en andere vindsels die we thuis niet hebben. De zeesterren met de mooiste kleuren liggen hier op het strand en gisteren zagen we een bruine superslak die tussen de stenen in het water zwom.
Tussen een uur of tien en drie in de middag rijden we een stuk. Tussendoor boodschappen en zo nu en dan tanken. Zoals nu werken we aan de blog en dan weet je dat we weer een Mc-Burger achter de kiezen hebben. We proberen redelijk vroeg een camping op te zoeken omdat het hier om 7 uur s'avonds al donker is. Dan hebben we nog even de tijd om buiten te zitten of een rondje te lopen.
Na het koken in de riante keuken in de camper ( zonder afwasmachine ) gaan we een spelletje doen. Een bordspel wel te verstaan ( ik hoor jullie al denken ! ). Dit is stapelscrabble. Ik wil graag de versie doen met de zelf bedachte woorden, maar hier is Ien altijd op tegen. En elke keer komt ze met niet-zelfbedachte woorden, waar ik nog nooit van heb gehoord ! Wie weet wat er nu wat AIOLI is ? Nou, ik niet ! Was overigens wel 10 punten waard.
Je ziet, we hebben het enorm naar de zin en komen nog lang niet terug. Vanaf aanstaand weekend gaan we het tropische deel van AU in. Meer nieuws en foto's volgen. Groet van Sip en Ien.
( bedankt voor de reacties tot nu toe, vinden we erg leuk !!!!!!! )

dinsdag 20 september 2011

Hoi allemaal, hier zijn we weer !

Hoi allemaal, hier zijn we weer. Een paar dagen verder en we hebben al weer heel wat meegemaakt! Als ik al dacht, dat de "leuke"afdalingen achter de rug waren na de Great Alpine Road, nou, dan kwam ik bedrogen uit! Omdat we de toeristische route namen ipv de snelwegen, kwamen we soms wel voor verrassingen te staan. Ze geven hier in AU nl wel aan, dat er een afdaling komt en ook van hoeveel kilometers, maar dan weer niet hoe steil die is! Zelfs Sipke had ze nog niet zo steil meegemaakt, zei hij. Nou leuk, hoor. Zoals je op de foto ziet, sta ik langs de kant en wilde eigenlijk de laatste 3 km graag lopen ipv meerijden. Maar goed, alles is goedgekomen en uiteindelijk kwamen we veilig aan bij de Jenolan Caves. Dit zijn de spectaculairste grotten van AU. En dat bleek ook zo te zijn. We hebben een rondleiding gedaan van 1,5 uur en kwamen heel diep onder de grond. Wel bijna 100 meter onder de grond.

Na de Caves zijn we via de andere kant doorgereden naar Katoomba. Daar waren de Three Sisters, en ook bussen vol Japanners en Koreanen met fotoapparatuur waar wij onze hele vakantie wel mee kunnen bekostigen! Dit was dus erg toeristisch en voor ons na alle voorgaande niet zo erg spectaculair meer en dus hebben we de Blue Mountains gauw weer verlaten en zijn we op weg gegaan naar de camping in Sydney. Die vonden we naast een kerkhof, ook leuk, en daar zijn we 2 nachten geweest. Veel vogels gezien en ook opossums gezien. Dit zijn nachtdieren, die een kruising zijn tussen een grote rat en een eekhoorn. Helaas niet op de foto vanwege de donkerte.

De volgende dag zijn we Sydney in geweest. We hadden een pas voor 1 dag gratis openbaar vervoer, en dus gingen we samen met de forenzen in de trein naar het centrum. Daar was het vanzelf heel druk, met vnl kantoormensen. Maar wij hadden vakantie en zijn in het Sydney Sea-Aquarium begonnen. Dat was erg mooi. Je loopt daar een aantal keer in een tunnel onder water en dan zwemmen de reuzeroggen en haaien boven over je heen. Dat is een prachtig gezicht. We hebben vele foto's en film gemaakt daar, maar helaas zijn deze per ongeluk gewist door een verkeerde tik op de computer. Erg jammer, maar niets aan te doen! Daarom moeten jullie het ook met bovenstaande foto doen. Deze is gemaakt door ons op de ferry. Die vaart een rondje en komt dan onder de Harbour Bridge door en vaart langs The Opera House. We hadden ook foto's waar wijzelf bij op staan, maar die kunnen we dus niet meer laten zien. Na nog een rondje door de stad, met vele dure winkels, hebben we in Darling Harbour wat gegeten, in de zon, en zijn toen langzaamaan weer naar de camping gegaan. Nu hebben we Sydney weer verlaten en zijn op weg naar Brisbane.
Het is hier stralend blauw en vanmorgen om half 9 was het al 26 graden!! Dus na deze MacDonalds gaan we gauw een strand opzoeken en een duik in de oceaan nemen.